Olemme keränneet tähän tavallisimmat kysymykset ja vastaukset

Laskun maksaminen

Voinko muuttaa eräpäivää?

Valittua eräpäivää ei valitettavasti voi jälkikäteen muuttaa.

Onko viitenumeroni aina sama?

Viitenumero säilyy joka laskussa samana, vaikka summa vaihtuisi. Kun maksat laskua omasta verkkopankistasi, käytäthän maksaessa aina viitenumeroa. Jos merkitset myös viesti-kenttään tietoa, viite ei välity maksun saajalle ja tämän vuoksi suorituksesi kirjautuu tilillesi hitaammin.

Voinko maksaa kuukausierää suuremman summan?

Kyllä. Voit maksaa laskutettua kuukausierää suuremman summan tai koko velan ilman että tästä aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Laskutetun kuukausierän ylittävä osa lyhentää velkapääomaa, mutta ei vapauta tulevien kuukausierien suorittamisesta. Jos haluat maksaa koko velkasaldon pois, saat summan soittamalla asiakaspalveluun.

Positiivinen luottorekisteri

Positiivinen luottotietorekisteri on Verohallinnon ylläpitämä rekisteri, jonne kootaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista. Luotonantajat ilmoittavat rekisteriin tiedot myöntämistään luotoista sekä luoton tapahtumista ja muutoksista, kuten lyhennykset ja maksuviiveet. Kun luotto on maksettu loppuun, se poistuu rekisteristä.
 
Lisätietoja löydät osoitteesta www.vero.fi/positiivinenluottotietorekisteri/

Laskuni ei ole tullut perille. Mitä teen?

Vaikka lasku ei olisi saapunut perille, tulee kuukausierä silti maksaa. Laskun tili- ja viitenumero pysyvät aina samana, joten voit maksaa suorituksen aiemman laskun tiedoilla. Summan ja maksutiedot voit myös tarkistaa asiakaspalvelustamme. Voit tilata laskusi myös e-laskuna, jolloin saat sen kätevästi omaan verkkopankkiisi. Huolehdithan siitä, että meillä on ajankohtaiset yhteystietosi. Otathan yhteyttä asiakaspalveluun, jos yhteystietosi muuttuvat. Väestörekisteriin ilmoittaminen ei pelkästään riitä.

Kuinka pitkän maksusuunnitelman voin tehdä?

Sovimme maksusuunnitelmista tapauskohtaisesti.

Mitä maksusuunnitelman tekeminen maksaa?

Maksusuunnitelmasta veloitetaan 5 € palkkio.

Voinko sopia uuden maksusuunnitelman, jos en pysty maksamaan nykyisen suunnitelman mukaisesti?

Jos et noudata sovittuja maksueriä ja eräpäiviä, uudesta maksusuunnitelmasta sopiminen ei enää välttämättä onnistu. Vanha maksusuunnitelma purkautuu automaattisesti, ja jäljellä olevan velan laskutus jatkuu sopimusehtojen mukaisesti. Muistathan siis sopia maksusuunnitelman tilanteeseesi sopivaksi.

En juuri nyt pysty maksamaan, mitä teen?

Otathan mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluun. Voimme sopia väliaikaisesti poikkeavista kuukausieristä.

Sain maksuhuomautuskirjeen, vaikka olen jo maksanut laskun. Onko huomautuskulu aiheellinen?

Kyllä. Huomautuskirje lähetetään kun maksusuoritus on viivästynyt tai suoritus ei ole kattanut kuukausierää. Kulu veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Olen saanut maksuhuomautuksen, tuleeko siitä maksuhäiriömerkintä?

Yksittäisestä maksuhuomautuksesta ei vielä aiheudu maksuhäiriömerkintää. Mikäli huomautuksia tulee useita peräkkäisinä kuukausina, voi se johtaa luoton irtisanomiseen ja perintään siirtymiseen. Yksittäisetkin huomautukset voivat jatkossa rajoittaa luoton käyttöä ja estää esimerkiksi kortin uusiutumisen.

Mikä on kuukausimaksu?

Luottoon sisältyy kuukausimaksu, joka määräytyy luottosaldon mukaan. Kuukausimaksu on 0,01 prosenttia per päivä luottosaldosta, kuitenkin enintään 150 euroa vuodessa ja enintään 12,50 euroa kuukaudessa.

Miten voi muuttaa paperilaskun sähköiseksi laskuksi?

Voit tilata oman pankkisi verkkopankista e-laskun valitsemalla laskuttajaksi Ecster ja tuotteeksi Ecster. E-laskuissa on aina myös erillinen linkki laskuttajan erittelyyn, josta näet kyseisen kuukauden tilitapahtumat. Jos haluat Ecster-laskun OmaPosti-palveluun, valitse se OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”.
 
 

Ecster-luotto

Mistä näen tilin saldon ja tapahtumat?

Tilitapahtumia pääset seuraamaan kirjautumalla pankkitunnuksillasi nettipalveluun. Nettipalvelussa voit seurata helposti missä ja milloin olet tehnyt ostoksia. Näet myös luottotilin saldon ja millainen lasku sinulle on seuraavaksi tulossa. 
 
 

Turvallisuus

Nettipalvelussa tai luottokorttilaskulla näkyy tapahtumia, joiden summaa ja ostopaikkaa en tunnista. Miten toimin?

Ole yhteydessä asiakaspalvelumme asian selvittämiseksi. Jos asiakaspalvelu ei ole auki, voit soittaa sulkupalveluun, joka vastaa 24/7 ja sulkea kortin. Ilmoita tässä tapauksessa tapahtumista asiakaspalveluumme mahdollisimman pian. Jos tunnistat summan, mutta ostopaikka laskulla on vieras, käy läpi ostoista saamasi kuitit. Joissakin tapauksissa esimerkiksi kaupan ovessa lukee toinen nimi kuin millä tapahtumat näkyvät laskulla. Kuitissasi pitäisi lukea sama nimi kuin laskullasi. Jos asia ei selviä kuitilta, ota yhteys liikkeeseen, josta ostit tuotteen. Liike pystyy kertomaan, millä nimellä maksutapahtumat tulevat laskulle. Jos et saa asiaa selvitettyä liikkeenkään kanssa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
 

Luottokortiltani veloitettiin vanha ostos useamman kuukauden takaa ja luottorajani ylittyi. Miksi minulle ei ilmoitettu tällaisesta vanhasta veloituksesta etukäteen? Kuka korvaa luoton ylityksestä aiheutuneet kulut?

Kaupalla on 1 vuosi aikaa veloittaa korttitapahtuma. Jos luottotilillä ei ole veloitushetkellä katetta ja luottoraja ylittyy, ovat kulut asiakkaan vastuulla. Seuraa korttitapahtumiasi kaupoilta saamiasi kuitteja vastaan. Näin tiedät aina, mitkä tapahtumat on jo veloitettu.
 

Luottokorttilaskuni oli mennyt väärään osoitteeseen ja kuori oli avattu. Ovatko korttitietoni nyt väärissä käsissä?

Eivät ole. Luottokorttilaskulla olevilla tiedoilla ulkopuolinen ei voi tehdä ostoksia.